Søkemotoroptimalisering (SEO)

De beste SEO – verktøy for 2017

SEO – verktøy 2017.

Det eksisterer mange SEO – verktøy og det kan være vanskelig å vite hvem man burde bruke. Flere av verktøyene er forholdsvis like, og tilbyr mange av de samme tjenestene og gir ut noenlunde lik informasjon. Ofte er det personlige preferanser som avgjør hvilke man velger.

SEO verktøy 2017

Populære SEO verktøy i 2017.

Google Keywordplanner.

På norsk kalt Google søkeord-planleggeren. Her kan du kjøre analyser inne i Google for å finne ut av hvor mye søketrafikk spesifikke søkeord har. 

Google Trends

Sjekk ut om dine søkeord blir mer populære eller mindre populære over tid. Lar deg sjekke ut hvor populært søkeord er per dags dato.

Google Search Console.

Gir deg en  forståelse av hvordan Google tolker dataene dine på hjemmesiden din. Verktøyet gir deg tilbakemeldinger med beskjed om forbedringspotensiale.

Xenu – the Link Sleuth:

Dette SEO verktøyet kravler/søker igjennom nettsiden din og gir deg masse informasjon tilbake. Flere kaller det et «lightweight crawl tool», men det er et av de bedre verktøyene der ute.

Screaming frog.

Veldig likt Xenu – the Link Sleuth. Dette er også et SEO verktøy som vil søke igjennom hele din nettside og gi deg tilbake et tonn med masse relevant informasjon. Som du kan bruke for å forbedre din SEO.

Deep Crawl.

Ligner på de to ovennevnte, men det er litt mer «premium». Det gir deg tilbake informasjonen på en litt mer «lett fordøyelig måte».  På Xenu og Screaming frog må man i større grad gå inn i materialet å hente ut informasjon, mens Deep Crawl  gir deg en mer oversiktlig og lett leselig rapport.

SEMrush.

Gjør mye av det samme som Deep Crawl, men har også mulighet til å kjøre søkeord analyse som Google Keywordplanner. I noen tilfeller er den lettere å bruke enn Google sin søkeord planlegger. Mange synes den er litt mer «nybegynnervennlig». Du kan også foreta konkurrentanalyse, hvor du f.eks. kan sammenligne hvordan du rangerer på ulike søkeord iforhold til dine konkurrenter.

Søkemotoroptimalisering 2017. SEO verktøy

SpyFu.

Dette instrumentet er først og fremst for de som betaler for annonser. Men deres data på betalte annonser er veldig gode, fordi de går veldig i dybden. Så dette verktøyet er først og fremst for de som betaler for annonser, men de har mange elementer og funksjoner ved seg som også kan være nyttig når med utvikler organisk synlighet.

Majestic.

Trenger du et system som er svært robust når du skal undersøke og analysere linker så er dette et meget godt SEO verktøy.

MOZ.

De er svært gode på innholdmarkedsføring. De har også mange link verktøy for å kunne vise deg autoriteten til en side, og vise deg hvor mange linker som peker mot en side. De har også et «crawle» element i seg som gir din hjemmeside en individuell poengsum. MOZ og SEMRush er store konkurrenter. De tilbyr mange av de samme funksjonene, og begge er meget gode på det.

Link Detox.

Dette er et instrument du kan bruke hvis du har problemer med linkene dine. Ikke det billigste verktøyet der ute, men svært effektivt.

Pitchbox.

Er et SEO verktøy som lar deg søke igjennom internett, hente ut epost adresser, sende en serie av epost og holde oversikt over hele prosessen. Dette verktøyet sammen med f.eks. BuzzStream er å anbefale fordi det virkelig kan hjelpe deg med promotering, ved at du promotere til veldig mange mennesker på kort tid.

Det finnes mange SEO verktøy der ute, og mange av disse er noenlunde like og tilbyr mange av de samme tjenestene. Det kan være lett og bli litt forvirret og lure på hvem man skal bruke. Men ettersom bransjen utvikler seg og verktøyene modnes, så vil man få flere av disse funksjonene inn på en og samme plattform. Slik at man med tiden kanskje ikke trenger å ha mange SEO verktøy for å dekke inn alle funksjonene, men heller få det samlet på færre, men større og mer komplette plattformer. 

Sjekk gjerne ut denne videoen fra John Lincoln, her hentet jeg endel inspirasjon når jeg skrev denne teksten.

 

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz