Søkemotoroptimalisering (SEO)

Hvordan bygge linker for å styrke Lokal SEO?

Å bygge linker for lokal SEO!

Å bygge linker for lokal SEO, krever en litt annen tilnærming enn vanlig organisk linkbygging. Selv om det også er mange likheter.

Lokal linkbygging skiller seg fra vanlig SEO linkbygging, ved at linkene er hyper – lokale. Det vil si at de kommer fra nettsteder som er lokalisert i samme området som din nettside.

Hva er lokal SEO?

Lokal SEO handler om å gjøre bedrifter som har et lokalt kundegrunnlag, synlig i Google Kart og i Google Lokalt Organisk søk. Lurer du på hva som er forskjellen på Google Kart og Google Lokalt Organisk Søk? Lokal søkemotoroptimalisering skiller seg fra ordinær organisk SEO ved at det er område – spesifikt. Mens man gjennom ordinær organisk søkemotoroptimalisering henvender seg generelt til et publikum i hele Norge, henvender lokal SEO seg mot spesifikke områder i Norge. Som f.eks. Oslo, Bergen, Tromsø osv.

Kunder i nærområdet bruker ofte Google Søkemotor for å finne frem til lokale varer og tjenester. Ved å være lokalt søkemotoroptimalisert, så vil man dukke opp på topp i søk for de varer/tjenester man tilbyr. Sjansen for å bli valgt av potensielle kunder, øker da betraktelig.

 

bygge linker for lokal seo

Fem strategier for å bygge linker for Lokal SEO.

Å bygge linker for lokal SEO kan være utfordrende. Men samtidig veldig givende og spennende når man får det til.

  1. Bygg nettverk med andre lokale bedrifter i din region, og krysslink med dem. F.eks. hvis du driver en velvære – salong, og en annen driver en frisør – salong. Gjennom å inngå et samarbeid, kan dere hente lokale linker fra hverandre. I dette tilfelle er linken både lokal og relevant for bransjen. Det er bare en bonus. Et annet eksempel kan være et bilverksted og en bilforhandler.
  2. Bruk et verktøy som Ahrefs for å avdekke lokale konkurrenters linker. Ta kontakt med dem, og hør om de vil være interessert i å henvise til deg på nettsiden sin.
  3. «Sponsorship» av fritidsklubber, lokale arrangementer eller en lokal skole. Skoler har ofte høy domene autoritet.
  4. Lag en PR – kampanje for å få omtale i lokale aviser. Aviser har ofte høy domene autoritet.
  5. Henvend deg til blogge-re i ditt eget lokale nærmiljø, og forhør deg om de vil være interessert i en gjest – blogg. Bør være blogger innen din bransje/nisje.

Jo mer lokale og jo mer relevante linkene er for din bransje, jo bedre er det. Å bygge linker lokalt, vil også hjelpe din bedrift i å rangere høyere i Google organisk søk.

Andre spennende artikler om lokal SEO og linkbygging:

Trenger du hjelp med lokal markedsføring/lokal SEO? Gjerne ta kontakt for en uforpliktende prat.

Gå til:    Hjem     Hvordan å velge en SEO ekspert?   Hva er Teknisk SEO analyse?    Gratis og nyttige SEO verktøy       Hvordan velge et SEO Byrå?       Viktigste lokale SEO faktorer 2018      Hvordan optimalisere din Google Min Bedrift profil?      SEO og de ulike kundetypene      Viktige SEO tips for 2018

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz