Søkemotoroptimalisering (SEO)

Optimalisere din Google Min Bedrift profil.

En optimalisert Google Min Bedrift profil er det første steget for å dominere lokal søk i din bransje.

«Google Min Bedrift er etter min mening det aller viktigste verktøyet for å tiltrekke deg kunder fra nærområdene. Det bør være et utgangspunkt for enhver lokal digital markedsførings – strategi.»

«Det er det første steget i lokal SEO/lokal søkemotoroptimalisering. Det første steget du tar for å bli funnet lokalt på internett!»

I denne artikkelen gir jeg deg litt informasjon om:

  • Hva det er for noe.
  • Hvordan du setter det opp.
  • Noen tips for å optimalisere den, bedre enn dine konkurrenter.

 

Ønsker du å dominere lokal søk i din bransje?

Vi optimaliserer din Google My Business profil. Det er første steget for at du skal bli funnet før dine konkurrenter på internett!

Ta kontakt med oss i dag for et uforpliktende tilbud!

Ta Kontakt!

Hva er Google Min Bedrift?

Google Min Bedrift eller Google My Business er et gratis verktøy som enkelt lar deg kontrollere og styre din bedrifts digitale tilstedeværelse på Google, inkludert Google søk og Google maps.

Ved å verifisere og optimalisere din Google Bedriftsoppføring gjør du det lettere for potensielle kunder, som søker etter de varer og tjenester du tilbyr å finne deg på Google søk og i Google kart.

Google min bedrift

Hvorfor du bør ha en Google bedrifts konto?

En bedrifts profil i Google er grunnlaget for digital lokal markedsføring. Det første trinnet for å begynne å søkeoptimalisere din bedrift lokalt på internett, er å opprette en Google My Business profil.

Over 80 % bruker internett for å søke etter varer og tjenester. Mange av disse søker etter lokale varer og tjenester. De aller fleste av disse søkene skjer gjennom Google sin søkemotor. Hvis du ikke har en profil, så vil ikke din bedrift dukke opp som et alternativ for kunden å velge i.

 

 

Akkurat som at bensinstasjoner vil bli sett fysisk av potensielle kunder (derfor plasserer de seg strategisk langs hovedveier med mye trafikk). Så bør din bedrift plassere seg strategisk og bli sett på den søkemotoren som har mest trafikk (Google).

Google Min Bedrift er din digitale tilstedeværelse på internett. Jo nærmere du ligger hovedfartsåren for trafikk i Google. Jo flere ser din bedrift, og jo mer trafikk får du til din nettside eller fysiske butikk.

Fordelene med å ha en Google My Business profil.

Så hva er fordelene med å ha en bedrifts profil på Google sin søkemotor?

  • Det er helt gratis!
  • Det hjelper dine kunder å finne deg! Du kan legge ut adresseinformasjon, du er synlig på kartet osv.
  • Du blir synlig på internett. Google sine bedrifts profiler dukker opp høyt i Google søket.
  • Du kan gi dine kunder nyttig informasjon. Om åpningstider, om produkter, ditt telefonnummer, når du er stengt osv.

 

  • Du kan reklamere og markedsføre din produkter og tjenester gratis med bruk av Google Post.
  • Fungerer som en trafikkkanal til din hjemmeside. Gjennom din Google Bedrifts profil så kan du lede potensielle kunder videre til din hjemmeside.
  • Få referanser enkelt og øk din troverdighet gjennom reviews/anmeldelser fra fornøyde kunder.
  • Den fungerer som en kommunikasjonskanal ut mot eksisterende og potensielle kunder. De kan f.eks. ringe deg direkte fra profilen din, de trenger ikke å gå inn på din hjemmeside.

Hvordan setter du opp en profil?

  • Gå til Google.com/business.
  • Klikk på «start nå» knappen.
  • Hvis du allerede har en Gmail – konto, så kan du bruke den. Eller så kan du opprette en ny. Det kan være lurt å opprette en ny konto, hvis din eksisterende Gmail – konto er en privat epost konto. Det er ofte smart å skille mellom privat og bedrift.
  • Etter å ha logget inn så må du fylle ut: bedrifts navn, land og region, adresse, by, telefonnummer og kategori.
  • Så må du «hake ut» at du er autorisert til å styre denne bedriften, og godkjenne betingelsene. Når du trykker «fortsett» da, så vil det bli laget en Google pluss konto til deg.
  • Etter det vil Google spørre deg om hvordan du vil motta din verifisering – kode. Da trykker du på knappen der det står Mail/E – post. Dobbelsjekk at adressen din er riktig. Google vil sende postkortet til den adressen som er oppført der.
Google My Business
  • Du vil få postkortet i løpet av 1 til 3 uker. Inne i postkortet er den en kode, som du bruker når du verifisere din konto. Hvis du ikke har fått postkortet innen tre uker, så ring Google så vil de ofte verifisere din konto der og da.
  • Når du har verifisert din konto, kan du begynne å optimalisere din Google Bedrifts Profil.

Fallgruver du bør unngå!

Når du setter opp din Google Bedrifts profil, så er det noen ting du bør huske på:

  • Ha kun bedriftens navn i Google Min Bedrifts oppføringen. Ikke fyll den opp med nøkkelord (selv om det kan være fristende. Eksempel på dette kan være at din bedrift heter Targo AS. Men siden du driver som et bilverksted. Så kaller du bedriftens navn for Targo AS Bilverksted. Det kan gi deg en «boost på» lokal rangering i starten, men det gjør deg mindre konsistent med tanke på NAP på internett.
  • Ikke få venner, bekjent eller ansatte til å legge igjen reviews uten at de faktisk er kunder hos deg. Det kan være fristende, men det gir ikke troverdighet i det lengre løp.
  • Ikke få for mange reviews på en gang. Dette kan Google se på som unaturlig, og du kan bli straffet for det med lavere rangering.
google bedrifts konto

 

  • Ikke lag flere Google My Business kontoer med samme adresse og telefonnummer. Er du i en bransje hvor du tilbyr flere forskjellige tjenester, som det er naturlig å ha flere Google Bedrifts kontoer på. Så sørg for å ha forskjellig telefonnummer og adresse på de forskjellige kontoene.
  • Ikke «glem» din bedrifts konto. Det er det mange som gjør. Sørg for å oppdatere den jevnlig. Google belønner kontoer som de ser er «i live» og som det er aktivitet på.
  • Velg flere kategorier, ikke bare en.

Har du spørsmål rundt dette. Ta gjerne kontakt med oss, vi hjelper deg gjerne!

Hvilke typer bransjer har mest nytte av en Google Bedrifts profil?

Jeg tenker at alle type bransjer har bruk for en Google Bedriftsoppføring. Men de bransjene det kanskje er ekstra viktig for er de bransjene med en fysisk lokasjon, og de bedrifter som først og fremst betjener kunder i sine nærområder.

De bedrifter som har en fysisk lokasjon må bli funnet med riktig adresse når kunder søker etter dem. Slik at kunden enkelt kan finne adressen og deres plassering i Google Maps. Hvis kunden ikke finner dem, kan det fort hende at kunden blir frustrert og drar til en konkurrent istedenfor.

Det er også viktig for bedrifter som ikke har et fysisk utsalgssted å ha en profil. La oss si at jeg er en rørlegger. En rørlegger er ofte avhengig av kunder fra nærområdene. Og når folk går på Google og søker etter rørleggertjenester, så er det utrolig viktig å dukke opp i Google kart søket.

«Å ha en Google My Business profil gjør det lettere for eksisterende kunder å finne meg, og for potensielle kunder å finne meg.» 

Så dette er et «must have» for enhver bedrift i dag!

Rangering i Google Min Bedrift.

Google vil kategorisere søk etter bransje. Det vil si at hvis du har et firma som tilbyr tjenester innen advokatrådgivning, så vil du være kategorisert under advokat. Da vil ditt firma og mange andre advokatfirmaer dukke opp, når noen i nærheten søker etter en advokat.

Da vil noen advokatfirmaer bli rangert foran de andre. Jo høyere opp på listen, jo større sannsynlighet er det for å bli valgt av potensielle kunder.

bedrift profil i google

Kan du påvirke hvor du havner på listen?

Ja det kan du! Gjennom å optimalisere din Google bedrifts konto. Det er ikke nok å bare ha en konto. Du må også optimalisere den.

Noen tips her er:

  • Legg ved adresse, åpningstider, telefonnummer og hjemmeside!
  • Ha riktig kategori for din bransje!
  • Bruk bilder og video!
  • Post!
  • Få Reviews!

Trenger du flere tips for optimalisering og forbedring av din Google My Business profil?

Google topp tre/The Google Snack pack.

The Google Snack Pack er topp tre listen for lokale søk. Det er der du vil ligge, når potensielle kunder søker etter din kategori. Sjansen for å bli valgt er dramatisk høyere hvis du ligger inne på topp tre listen.

Det som gjør topp tre listen spesiell, er at den dukker opp på første side. Skal man se nummer tre, fire, fem osv så må man klikke seg enda et steg inn. Det er det bare et mindretall som gjør. Det fleste vil velge en av de som ligger på topp tre.

 

 

For enhver bedrift så bør den være dens ambisjon og ligge på topp tre (helst som nummer 1) for sin kategori. Her er det veldig mye «gratis» markedsføring og synlighet å hente.

Gjennom lokal seo/lokal søkemotoroptimalisering så kan man komme på denne topp tre listen for lokale Google søk.

Lokal SEO og Google Min Bedrift.

Disse to er veldig sammenfallende. Gjennom god lokal søkemotoroptimalisering så oppnår du topp rangering for din bedrift i Google Kart lokal søk.

Målet til lokal SEO er oppnå første plass i Google lokal søk.

Elementene ved en lokal SEO - strategi.

Det er flere elementer ved en lokal SEO - strategi. De viktigste er:

  • En optimalisert Google Bedriftsoppføring.
  • Linker
  • "On Page Signals" tilstedeværelse av NAP (Name, Adress, Phonenumber). Nøkkelord + sted. Domene autoritet. Innhold.
  • Citations - det vil si sitering av din bedrift på relevante og troverdige sider på internett.
  • Anmeldelser/Reviews.

Gå til: Hjem   Våre SEO tjenester

google bedrifts oppføring

 

Vil du vite mer om lokale SEO faktorer?

Vil du lære mer om Google My Business? Les disse spennende og lærerike artiklene.

Hvordan å forbedre din lokale SEO av Yoast. En guide til Google My Business av Simply business. Google Bedrifts Oppføring – gjør det selv av Digital Sikring.

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz