Konverter – Gjør dine besøkende til kunder

Hva menes med å konvertere besøkende til kunder?

Har du noengang lurt på hva det betyr å konvertere besøkende til kunder?

Å konvertere kan defineres som: «å omforme eller omdanne seg». I religion så kan vi si at det å konvertere betyr det samme som omvendelse.

Det er det som det også egentlig handler om når man skal skape kunder ut av de som besøker din hjemmeside. Det er veldig bra at mennesker besøker din hjemmeside, men det er enda bedre hvis de besøker din hjemmeside og blir dine kunder.

konvertere

Det er det samme som i en fysisk butikk. Det hjelper ikke butikken at kundene kommer på besøk uten å kjøpe noe. Derfor oppmuntrer butikkkjedene kundene til å kjøp, ved f.eks. å spørre om de trenger noe hjelp, ved vareplassering osv.

For at du skal få besøkende til å bli kunder, så må man oppmuntre og styre besøkende til ønskede handlinger på nettsiden, som f.eks. et kjøp. Man har fokus på  å konvertere når man bevisst bygger opp hjemmesiden med elementer som oppmuntrer og styrer besøkende mot et kjøp.

Så hva kan man gjøre på en hjemmeside for å konvertere sine besøkende?

Det er mange små nyttig tips og triks som kan hjelpe en å konvertere sine besøkende:

  • Engasjer dine besøkende. La de ta aktive handlinger på din hjemmeside.
  • Ha referanser. Bygger sosiale bevis og tillit.
  • Ha en video på din hjemmeside. Det øker faktisk sjansen for å konvertere besøkende med hele 80 %!
  • Ha en rask hjemmeside, som laster hurtig. Besøkende i dag er utålmodige og de fleste gidder ikke å vente på en treg nettside.
  • Ha et design som fokuserer på å konvertere: hvor plasserer du dine «call to action», hvor plassere du dine videoer og ditt kontaktskjema osv.
  • Gi besøkende en grunn/et argument for hvorfor de bør kjøpe av nettopp deg.

skap kunder ut av dine besøkende

Viktigheten av å skape kunder ut av sine besøkende.

Det er kanskje unødvendig å presisere viktigheten av dette men,det handler faktisk ikke bare om at besøkende kjøper av deg og du øker din omsetning.

Det handler også om at besøkende som blir dine kunder, mer sannsynlig vil prate positivt om din hjemmeside til andre. Dermed vil du få flere besøkende gjennom positiv vareprat/Positiv Word Of Mouth. Og det er en enda større mulighet for at de som besøker din hjemmeside via anbefalinger fra venner og bekjente blir kunder.

Dermed kan dette gir synergieffekt med meget positive resultater for deg og din hjemmeside.

Besøkende som blir kunder har også en tendens til å bli værende lenger på din hjemmeside enn andre besøkende. Google belønner hjemmesider hvor besøkende blir værende lenge, med bedre rangeringer i søkemotorene. Så det å omgjøre besøkende til kunder, vil også kunne stryke din SEO.

Gå til:   Hjem   Priser på WordPress hjemmesider