Søkemotoroptimalisering (SEO)

Lokal SEO faktorer.

Lokal SEO faktorer med sterkest innflytelse på rangering.

Er du en lokal bedrift som ønsker å bli mer synlig for potensielle kunder? Da ville jeg startet med å bli funnet der mennesker søker etter det du tilby. Det stedet de ofte søker fra er Google. Der er det viktig at du er til stede og er synlig. Å gjøre seg synlig på Google lokalt kalles for lokal SEO.

Det er mange faktorer som påvirker lokal SEO. Noen i sterkere grad enn andre. Her tar vi for oss topp 10 listen for lokal SEO faktorer. Men først, hva er forskjellen på lokal SEO og organisk SEO?

Lokal SEO.

Handler om å dukke høyt opp i Google Kart for søk relatert til en bransje. F.eks. hvis man er en blomsterbutikk i Porsgrunn. Så vil man ønske å havne høyt opp i Google Kartet når mennesker i Porsgrunn, og generelt i Telemarks – området søker etter en blomsterbutikk på Google.

Lokal SEO handler ikke bare om å dukke høyt opp i Google Kart, mens også høyt opp i Google organisk lokal søk. Det vil si området rett under Google Kartet. F.eks. hvis en person søker etter: «elektriker i Skien», så vil man som et elektrikerfirma dukke opp på topp i Google organisk søk.

Vite mer om forskjellen mellom Google Kart og Google Organisk lokal søk? 

Organisk SEO.

Ved organisk SEO/søkemotoroptimalisering så er nærområdet/lokalområdet tatt ut av betraktningen. Da søker man f.eks. etter flybilletter, eller en web – butikk for klær hvor lokasjon ikke har noe å si. Da vil det nettstedet som generelt er best organisk søkemotoroptimalisert dukke opp først.

lokal seo faktorer

Lokal SEO og de viktigste faktorene.

Her skiller vi på faktorer som påvirker Google Kart og faktorer som påvirker Google organisk lokal søk.

Google Kart Søk.

  • Google Min Bedrift  19 % – nærhet til søkested. Valg av kategori. Riktig kontaktinformasjon. Bilder.
  • Link signaler 17 % – inngående linker og dens kvalitet, autoritet og relevans.
  • På hjemmesiden signaler 14 % – tilstedeværelse av NAP, nøkkelord, Google Maps Embedded osv.
  • Oppføring/Citation signaler 13 % – volum, troverdighet, bransje relevans og hvor lokale de er.
  • Anmeldelser 13 % – antall, naturlig utvikling over tid, mangfoldighet. Her snakker vi også om anmeldelser på Facebook, Gule Sider, Yelp osv. Jo mer variert jo bedre.
  • Atferd signaler 10 % – høy eller lav CTR (Click Through Rate), høy eller lav Bounce Rate.
  • Grad av unik het 10 % –  hvor unik og personlig er din hjemmeside?
  • Sosiale signaler 4 % – hvor mange du er på, deres troverdighet, aktivitetsnivå på de forskjellige (liker klikk, delinger, kommentarer osv).

 

Google organisk lokal søk.

  • Link signaler 29 % – inngående linker og dens kvalitet, autoritet og relevans.
  • På hjemmesiden signaler 24 % – tilstedeværelse av NAP, nøkkelord, Google Maps Embedded osv.
  • Atferd signaler 11 % – høy eller lav CTR (Click Through Rate), høy eller lav Bounce Rate.
  • Grad av unik het 9 % –  hvor unik og personlig er din hjemmeside?
  • Oppføring/Citation signaler 8 % – volum, troverdighet, bransje relevans og hvor lokale de er.
  • Google Min Bedrift  7 % – nærhet til søkested. Valg av kategori. Riktig kontaktinformasjon. Bilder.
  • Anmeldelser 7 % – antall, naturlig utvikling over tid, mangfoldighet. Her snakker vi også om anmeldelser på Facebook, Gule Sider, Yelp osv. Jo mer variert jo bedre.
  • Sosiale signaler 4 % – hvor mange du er på, deres troverdighet, aktivitetsnivå på de forskjellige (liker klikk, delinger, kommentarer osv).

lokal søkemotoroptimalisering faktorer

Som en lokal bedrift, ville jeg begynt med disse faktorene i prioritert rekkefølge. Og stoppet opp underveis i prosessen for å se hvilke resultater det gir. Da vil man også lære mye om hvilke påvirkningskraft de forskjellige faktorene har.

Når det kommer til lokal SEO faktorer og Google Kart og Google Organisk Lokal Søk så vil de overlappe hverandre. Det som påvirker plasseringen i Google Kart, vil også påvirke plasseringen i Google Organisk Lokal Søk.

Dette innlegget er laget med inspirasjon fra MOZ. De har laget en omfattende artikkel om SEO og lokale faktorer. 

Så håper jeg at denne artikkelen har gitt et lite innblikk i hvordan du som en lokal bedrift, effektivt kan jobbe med lokal SEO.

Gå til:    Hjem      Hvordan velge en SEO ekspert?   Hva er Teknisk SEO analyse?    Gratis og nyttige SEO verktøy      Hvordan bygge linker for lokale SEO?       Hvordan velge et SEO Byrå?          Hvordan optimalisere din Google Min Bedrift profil?      SEO og de ulike kundetypene      Viktige SEO tips for 2018

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz