Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO byrå – hvordan velger du riktig firma?

Hvordan velger du riktig SEO byrå?

Vurderer du å leie inn et SEO byrå eller en SEO konsulent? Er du usikker på hvilke kriterier du bør ha for valg av firma? Det er egentlig ikke så rart. Søkemotoroptimalisering kan være et litt uoversiktlig felt, og de resultatene man får kan man ikke «ta og føle på» med en gang.

Gode resultater tar også ofte tid. Så man må uansett hyre inn en SEO – ekspert for en litt lengre periode. Det er ikke slik at man ser resultater «over natten». Ofte tar det flere mnd før man begynner å se større endringer.

Med tanke på at man må leie inn et SEO firma for et lengre engasjement, så er det desto viktigere å velge riktig.

Hva er et SEO byrå?

SEO byrå tilbyr tjenester innen digital markedsføring. Mer spesifikt så hjelper de bedrifter å bli synlig i Google og andre søkemotorer. Spesielt være synlig for de som søker etter dem.

Det er det som skiller søkemotoroptimalisering fra mye annen markedsføring på internett. Man henvender seg direkte mot dem som faktisk har et behov, og som søker etter å få dekke det behovet.

Derfor har SEO ofte veldig god effekt.

Typer.

Det finnes forskjellige type SEO byråer. Både basert på størrelse og hva de driver med.

Mangfold i tjenester.

Enkelte byråer er alt. De er reklamebyrå, trykkeri og digital byrå. Andre er mer fokuserte f.eks. kun på digital markedsføring som sosiale medier, Google Adwords, webutvikling og SEO. Og så har du de som kun driver med SEO.

Her er det ikke noen fasit på hvem du bør velge. Et større byrå, som driver med mye annet også utenfor søkeoptimalisering kan være like gode på SEO, som et firma som kun driver med det.

Størrelse.

Du har:

  • De store byråene + 10 ansatte.
  • De mellomstore byråene 1 til 10 ansatte.
  • De små byråene 2 til 5 ansatte.
  • Freelancere.

Det sier ikke seg selv hvem man bør velge basert på størrelse, her er det andre kriterier som bør spille inn.

seo byrå

Så hvilke SEO byrå bør du velge?

Hva bør du ikke gjøre.

  • Mange tenker at siden et byrå ligger på første side i Google, for f.eks.  søk etter «SEO Byrå», så må de være de beste på SEO. Det kan være tilfelle, men ikke nødvendigvis. Grunnen kan f.eks. være at de har lagt mye mer tid og ressurser enn andre på å rangere høyt. Du bør ikke ukritisk velge et byrå, basert på deres plassering i Google søk.
  • Basere ditt valg basert på SEO lister. Det vil si sider på internett som har oppført de «beste» SEO bedriftene. Eksempler på dette kan være: bestSEO.com eller topSEOs.com. Mange av disse tar betalt for plasseringer, og det er ikke noe godt utgangspunkt for å velge det beste SEO byrået. De listene som er mest troverdige etter mitt syn, er de hvor man ikke kan betale seg til topps. F.eks. Moz sine egne anbefalinger for beste SEO byråer.
  • Ikke stol på firmaer som har skjulte prosesser. Det vil si at de ikke vil dele SEO – prosessen med deg. Og påstår at det «hemmelig». Dette er et rødt flagg! Det bør være en åpen prosess, hvor man fortløpende gir deg beskjed om hva som er gjort.

 

Din prosess ved valg av byrå!

Etabler konkrete mål.
  • Hva er det du ønsker å oppnå? Finn ut hvordan du skal bedømme suksess versus fiasko.
  • I denne prosessen er det gode mål og dårlige mål. Gode mål kan være: «vi vil henvende oss til en spesifikk gruppe mennesker, som søker etter dette». «Vi ønsker å øke våre inntekter, gjennom salg til nye kunder og SEO er vår salgs-driver strategi». Dårlige mål kan være: «vi ønsker mer trafikk». Trafikk i seg selv er ikke et mål. «Vi ønsker å rangere for det og det søkeordet». Rangering i seg selv er ikke et mål. Målene må være mer konkrete og beskrivende. Hva er grunnen til at vi ønsker mer trafikk? Hva er grunnen til at vi ønsker høyere rangering på de og de søkeordene?
Finn aktuelle byråer.
  • Gjennom personlig og profesjonelt nettverk.
  • Ta kontakt med ikke – direkte konkurrerende firmaer som rangere høyt i Google. Og som er forholdsvis lik ditt firma (i størrelse, bransje osv). Hvem er det de har hyret?
  • Via uavhengige SEO blogger eller eksperter på sitt felt.
Vurder SEO byråer utfra valgt kriterier.

Ta for deg tre til fem firma, og vurder dem opp imot hverandre basert på kriterier som f.eks:

  • Pris de tar iforhold til ditt budsjett.
  • Tidligere referanser (her er det viktig å grave litt).
  • Personlig kjemi (du skal tross alt jobbe med dem over litt tid).
  • Deres prosess. Hvordan ser den ut? Er den ryddig og kontrollert?
  • Plan de har for rapportering og oppfølging.
  • Deres lokasjon? Ønsker du å jobbe med et firma nær deg, som kan regelmessig komme innom? Eller er ikke det et behov.
  • Følger de Google sine retningslinjer?
Spørsmål det kan være lurt å stille dem.
  • Hvilke prosesser vil du bruke for å oppnå våre mål, og hvorfor bruker du akkurat disse prosessene?
  • Hvordan er deres kommunikasjon, og rapporterings prosess?
  • Hvor mye jobb skal jeg gjøre og hva må vi samle inn internt? Kan være greit å vite på forhånd. Så ikke du står igjen med «svarte Per», og må bruke mye mer tid enn forventet på å samle inn informasjon til SEO byrået. Finn ut dette på forhånd.
  • Hva gjør dere når ting ikke fungerer?
Velg et av byråene basert på:
  • Den tilliten du har fått til dem. Gjennom samtaler, referanser.
  • Personlig kjemi.
  • Pris og kontrakt struktur. Bør være ryddig og profesjonell (ingen skjulte kostnader).

seo firma

Pris og valg av SEO byrå.

Det kan være fristende å gå for SEO byråer som tilbyr lavest pris på tjenestene. Men det i seg selv, bør ikke være en avgjørende faktor for hvilke firma du velger.

Og er det firmaer som tilbyr veldig lave priser i forhold til det som er normalen, så ville jeg blitt skeptisk.

Mottoet «du betaler for det du får» vil fort passe her.

Å få en god pris på SEO tjenester er veldig bra. Men da må man foreta en grundig sjekk av byråets seriøsitet og deres referanser først. Ellers risikerer man å betale lite for en dårlig tjeneste.

Valg av byrå basert på etisk SEO.

Dette er en utfordring i SEO bransjen. Spesielt siden endel av prosessene kan være litt skjult. Det kan være vanskelig å vite om din SEO – ekspert holder seg innenfor Google sine retningslinjer. 

Du burde i samtaler med byråene, og når du sjekker opp referanser finne ut av om de holder seg til forsvarlige SEO – strategier. Generelt sett kan man vell si at etablerte byråer i Norge følger retningslinjene. Men det kan være greit å være bevisst på det.

Grovt sett kan man dele opp SEO i tre deler når det kommer til forsvarlig SEO:

  • «White Hat» – er SEO teknikker og virkemidler som fokuserer på leseren fremfor søkemotoren, og som følger søkemotorens retningslinjer.
  • «Grey Hat» – er søkemotoroptimaliserings taktikker som er i en «gråsone» for om det bryter eller ikke bryter søkemotorens retningslinjer.
  • «Black hat» – er en samlebetegnelse på SEO teknikker som bryter med Google sine retningslinjer for å oppnå høyere rangering i søkemotoren.

 

Hva kan konsekvensene være av «Black Hat SEO»?

Konsekvensene kan være:

  • At du får en advarsel fra Google, f.eks. via Google Search Console. Da bør du ta tak i dette med en gang.
  • Dårligere rangering i Google søkemotor.
  • Google kan utestenge din side helt fra sin søkemotor.

søkemotoroptimalisering byrå

Bør du velge utenlandske byråer?

Det finnes mange dyktige SEO byråer. Men personlig ville jeg anbefalt selskaper med tilholdssted i Norge.

Det er mange fordeler med det, som at:

  • De snakker det samme språket.
  • Lettere å nå og kommunisere med.
  • Enklere å få referanser på.
  • De kjenner det norske markedet bedre.
  • Mer kulturelt og forretningsmessig på bølgelengde.
  • Det er langt mindre sannsynlig å bli svindlet.
  • Enklere prissetting.

Det finnes selvsagt unntak. F.eks. hvis du sikter deg inn på et internasjonalt marked. Mange av de mest kompetente individene i SEO industrien finner du i USA, som Brian Dean og Neil Patel . Det er vell heller ikke noe tvil om at SEO – bransjen der borte er langt større og mer progressiv enn «her på berget», både for lokal SEO og organisk SEO.

Jeg bli selv kontaktet ofte av personer spesielt fra India, som vil bygge oppføringer/citations, linker osv for meg. Mitt råd er å styre unna. Her er det mye rart, og mange benytter ut-daterte og tvilsomme metoder. Sjansen for svindel er også stor.

Lese mer om hva du bør tenke på før du velger SEO byrå:

Er du på utkikk etter et SEO Byrå?  Ta Kontakt!

Gå til: Hjem   Organisk SEO   Lokal SEO   Hjemmesider   Kontakt Oss

 

30C8A107-84F8-4E40-BAF894C840AC187A-77F96A91-0116-43DA-8AC1E1FA3AE2ADEB

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz