Søkemotoroptimalisering (SEO)

Hvordan velge en SEO ekspert.

En SEO ekspert en en digital markedsfører som hjelper bedrifter å bli mer synlig i fortrinnsvis Google søkemotor, men også Yahoo og Bing. Grunnen til at bedrifter ønsker å være synlig i Google, er for å tiltrekke seg potensielle kunder som søker etter de varer eller tjenester de tilbyr på internett. Når individer søker etter å få dekket et behov på internett, så gjelder det for bedrifter å være synlige. Gjennom å rangere høyt i Google på ord som har høyt søkevolum og som er relevante for ens bransje, øker sjansen for å bli «klikket inn på». Da driver man relevant trafikk til ens hjemmeside. Økt relevant trafikk til ens nettside, øker sjansen for å få flere kunder. Det handler altså ikke bare om å få flere besøkende til hjemmesiden, men besøkende som har et behov som nettsiden tilfredsstiller.

Hovedoppgaven til en SEO konsulent er å analysere, gjennomgå og implementere endringer «på» og «av» nettsiden for å optimalisere den for søk i søkemotorer. Det grunnleggende målet er å skape flere betalende kunder. (noe som er målet med så og si all digital markedsføring)

Noen av tingene en SEO ekspert kan hjelpe med:

  • Gjøre nettsiden mer synlig i søkemotorer.
  • Skape engasjerende innhold av høy kvalitet.
  • Gjøre det lettere for besøkende å navigere på hjemmesiden.
  • Forbedre brukervennligheten.
  • Rette opp i tekniske feil.
  • Sørge for at nettsiden er tilpasset alle flater. Datamaskin, mobil og nettbrett.
  • Sørge for at siden laster raskt på datamaskin og mobil.
  • Konvertering – optimalisering av nettsiden.
  • Google Min Bedrift optimalisering.

 

Ønsker du å komme i gang med søkemotoroptimalisering? Da kan det være smart å starte med en uforpliktende og gratis SEO analyse av din nettside. Legg igjen navn på din nettside og epost – adresse under så får du en analyse til-sendt innen tre virkedager.

 

 

 

Hva bør du kunne forvente av en SEO ekspert?

  • Tydelige forståelige og målbare mål. Her er det viktig at du kommuniserer klare forventninger om hva du ønsker å oppnå. Gi beskjed om hvilke resultater du ønsker å se innenfor en viss tidslinje, og vurder dem opp imot det.
  • At det settes opp en konkret plan over hva som skal gjøres. Det er viktig slik at du faktisk vet hva som skal gjøres. Slik kan du også følge opp at jobben faktisk blir gjort.
  • Oppfølging med tallbasert materiale målt opp imot de målene som er satt. Dette er viktig for at du faktisk skal vite om målene som er satt blir nådd eller ikke.
  • At Google sine retningslinjer for søkemotoroptimalisering følges. Dette for å unngå å få «penalties» fra Google for SEO metodikk som bryter med Google sine retningslinjer. Type straffer kan være at Google rangere nettsiden lavere, eller fjerner den helt fra søkeresultatet.

 

seo ekspert

Hvordan velge riktig SEO ekspert å samarbeide med?

Å velge riktig SEO rådgiver å samarbeide med er viktig. Noen smarte triks er å:

  • Velge de som tydelig definerer målene med SEO kampanjen.
  • Velge de som har åpne og ryddige prosesser.
  • Velge de som sporer og måler din data. Alt fra telefoner, kontaktskjema, sidebesøk, CTR og konverteringer med mer.
  • Vurdere SEO konsulentens anmeldelser. På Google Min Bedrift, Gulesider, Facebook osv.
  • Sjekke på hjemmesiden etter referanser.
  • Etterspør et case studie. (et case hvor konsulenten har rangert en nettside tidligere)
  • Etterspør å prate med en tidligere eller eksisterende kunde. For å få deres erfaring, om hvordan de har opplevd denne personen.
  • Ta et møte med personen. Føl litt hvordan kommunikasjonen er.

Og kanskje mitt viktigste tips!

La SEO konsulenten gjøre en mindre jobb for deg først. Da kan du vurdere om:

  • Personen faktisk leverer etter de satte målene.
  • Hvordan kommunikasjonen og samarbeidet fungerer.
  • Dette er en person som engasjerer seg for ditt case, og som innbyr til tillit.

Dette er veldig lurt, så du ikke binder deg opp i en lengre kontrakt med en SEO ekspert som du angrer på i ettertid.

 

google ekspert

Eksperter har forskjellige tilnærminger til søkeoptimalisering.

Det eksisterer flere tilnærminger til søkemotoroptimalisering. De tre hoved tilnærmingene er:

  • Teknisk optimalisering.
  • Innhold optimalisering.
  • «Offsite» link bygging.

Det er ofte slik at en SEO ekspert behersker enkelte felt bedre enn andre. Derfor vil man fort kunne oppleve at de har spesielt fokus på et felt fremfor andre.  Men min erfaring er at de fleste prioriterer teknisk optimalisering, og å optimalisere innholdet på hjemmesiden først.

Vår tilnærming er først og fremst å få det grunnleggende tekniske på plass, for så å optimalisere innholdet. Det vil si å utvikle relevant kvalitets innhold på de sidene som skal promoteres, for så å bygge opp under disse med blogg – innlegg. Vi ser på dette som den mest effektive og tryggeste måten å rangere høyt langsiktig i Google. Ønsker du å ta en prat om søkemotoroptimalisering, å få vite litt mer om hvordan vi som SEO byrå jobber? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat.

 

Anbefalte artikler:

 

 

Gå til:    Hjem      Hva er Teknisk SEO analyse?    Gratis og nyttige SEO verktøy      Hvordan bygge linker for lokale SEO?       Hvordan velge et SEO Byrå?       Viktigste lokale SEO faktorer 2018      Hvordan optimalisere din Google Min Bedrift profil?      SEO og de ulike kundetypene      Viktige SEO tips for 2018

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz