Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO og ulike typer kunder

SEO og de to kundetypene.

Hva menes med SEO og de to kundetypene? Bør man ha en tilpasset SEO – strategi etter ulike typer kundegrupper? I dette innlegget ser jeg på to forskjellige type kunder, den aktivt søkende og den passive kunden. Og om det kan være hensiktsmessig å tilpasse ens SEO strategi etter disse to typer av kunder.

Den aktive versus den passive potensielle kunden.

Den aktive potensielle kunden er det individet som har et behov og som aktivt søker etter å dekke det behovet. De spør kanskje sine venner, hører med en kollega på jobben og søker etter det på Google og kanskje på Finn.

Den passive potensielle kunden er kunder som ikke er bevisst på at de har et behov, inntil de blir minnet om det gjennom en annonse på Facebook, at de ser pizzabilen kjøre forbi huset, eller at de ser en reklame på TV.

Dette er de to hovedgruppene av kunder som søkemotoroptimalisering er aktuelt for. Og søkeoptimalisering er da spesielt aktuelt for de aktive potensielle kundene. Det er de som faktisk er på let og søker aktivt etter det akkurat du tilbyr, og da er det helt avgjørende at du dukker opp i søket som en av de første.

seo og de to kundetypene

Aktive versus passive potensielle kunder: forskjellige SEO strategier?

Når det gjelder de aktive potensielle kundene så må man være optimalisert på de søkeordene som det er mest sannsynlig at de vil bruke.

La oss si at Frode fra Porsgrunn i Telemark har fått ødelagt frontruten på bilen sin. Har har de et behov som må dekkes, frontruten må fikses. Han drar hjem og søker etter mulige verksted på Google. Han skriver inn: «bytte frontrute på bilen».

Da er det de bedriftene som har søkemotoroptimalisert seg rundt disse ordene som dukker opp først i søket, og som Frode mest sannsynlig vil velge.

Et annet eksempel er hvis man skal skifte dekk på bilen. Geir Arne fra Larvik i Vestfold vil da søke f.eks. på «skifte dekk» i Google. Da vil det firmaet som best er søkeoptimalisert rundt disse ordene dukke opp først i Google søkemotor.

Når det gjelder den passive potensielle kunden så vil ikke han aktivt søke etter de varer og tjenester du tilbyr. Det kan hende at han har en interesse for bil – felger, og sitter og surfer på det i Google. Men siden Leifs Autosjef er lur og vet at de som er interessert i felger også mest sannsynlig er interessert i «tøffe eksospotter» så har han skrevet en artikkel hvor sammenligner hvilke felger og eksospotter som passer sammen.

Denne opprinnelige passive potensielle kunden som da egentlig bare «surfet» rundt på Google og så på felger kommer nå over en artikkel om eksospotter. Og blir minnet om at det er på tide og skifte eksospotten på bilen.

Dette er hvordan mangfold i søkeord, og det å bruke dette aktivt kan fange opp potensielle kunder som ikke hadde et behov der og da.

Så jeg tenker at SEO er for begge typer av kunder, men det kan være lurt å ha en viss tilpasset SEO – strategi tilnærming overfor de to forskjellige typene.

Lære mer om SEO strategier?

Gå til:    Hjem      Hvordan velger en SEO ekspert for ditt firma?   Hva er en Teknisk SEO analyse?    Gratis og nyttige SEO verktøy      Hvordan bygge linker for lokale SEO?       Hvordan velge et SEO Byrå?       Viktigste lokale SEO faktorer 2018      Hvordan optimalisere din Google Min Bedrift profil?      Viktige SEO tips for 2018

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz