Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO verktøy

Det finnes mange SEO verktøy ute på markedet. Noen må man betale for å benytte seg av, mens andre analyseverktøy er gratis. Mange av de betalte verktøyene er veldig gode, men også forholdsvis dyre dessverre. Noen eksempler på det er:

  • Ahrefs.
  • Semrush.
  • SEOprofiler.

Min personlige favoritt, blant disse verktøyene er Ahrefs. Det er også mange analyseverktøy som er delvis gratis. Som f.eks. SEOptimer som lar deg kostnadsfritt analyser en side. Det har selvsagt begrenset verdi. Heldigvis er det noen SEO verktøy som er helt gratis, og som er utrolig nyttige. Min personlige favoritt liste finner du nedenfor.

Klikk på linken under hvis du ønsker å motta en gratis SEO analyse av din hjemmeside.

Gratis SEO Analyse

 

Gratis og supernyttige SEO verktøy.

Google Search Console.

Dette SEO verktøyet må du ha. Noen av fordelene med det er:

  • Det gir deg oversikt over de mest populære sidene på din hjemmeside (de sidene som får flest klikk og visninger). Hvilke CTR de har, og hvilke plassering de forskjellige sidene har i Google.
  • Det gir beskjed om tekniske problemer på din nettside.
  • Det lar deg indeksere ny sider (slik at f.eks. ditt nye blogg – innlegg blir indeksert og dukker opp i Google søk raskere).
  • Det gir en oversikt over interne og eksterne linker.

Screaming Frog SEO Spider.

Dette er et veldig nyttig SEO analyse verktøy. Det er et teknisk verktøy, som avdekker tekniske utfordringer/muligheter på din hjemmeside. Ting Screaming Frog kan avdekke er:

  • Ødelagte linker/404.
  • Om side titler og metadata – beskrivelse er opprettet og optimalisert.
  • Overskifter i innholdet.
  • Sider med tynt/for lite innhold.
  • Redirects (301, 302 etc).
  • Duplicate content.
  • Alt beskrivelser på bilder.

Yoast SEO Plugin for WordPress.

En utrolig nyttig plugin i WordPress. Den følger deg opp underveis når du skriver tekst, og gir beskjed om ting du kan gjøre for å forbedre søkemotoroptimaliseringen. En av grunnene til at Yoast er så nyttig, er at det minner deg på faktorer relatert til SEO, som det er lett å glemme når du skriver innhold. Bruker du WordPress, så må du bruke Yoast SEO.

 

seo verktøy

Google Trends.

Gir deg en oversikt over hva som er populært å søke på nå. Man kan også gå tilbake i tid, og se på forandring i søkevolum på søkeord de siste fem årene.

Noen nyttig måter å bruke Google Trends på:

  • Avdekke sesongvariasjoner på søkeord. F.eks. så er det mange ord det søkes på mye mer rundt juletider enn resten av året. Samme rundt Halloween, Valentins Day og påske. Slik kan man tilpasse hvilke søkeord man bruker, etter når på året de blir søkt etter.
  • Sammenligne to søkeord. Hvis det er to synonymer som har ca like høyt søkevolum og du er usikker på hvem du skal bruke. Så kan du gå til Google Trends å vurdere hvilke av søkeordene som tenderer til å bli mer søkt på enn det andre.

Google Page Speed Test.

Et nyttig instrument når du skal vurdere hvor hurtig din nettside laster på mobil og datamaskin.

Pingdom.

Viser mye av det samme som Google Page Speed Test. Personlig foretrekker jeg å bruke flere parametere når jeg måler hvor hurtig en nettside laster inn. Derfor anbefaler jeg å bruke begge disse verktøyene.

Google Mobile Friendly Test.

Viser om din hjemmeside er mobilvennlig.

Responsive Design Checker.

Viser mye av det samme som Google sitt verktøy, men går mer i dybden. Her kan du visuelt se hvordan din hjemmeside ser ut på forskjellige typer av nettbrett og smarttelefoner.

Bør man også bruke betalings baserte SEO verktøy?

Man kommer langt med disse gratis verktøyene. Men de har også sine begrensinger. Særlig når det kommer til link – analyse og nøkkelord analyse. Det er en grunn til at det koster å benytte seg av analyse verktøy. Mange av disse er mye mer brukervennlige og gir ut mer informasjon, enn f.eks. Screaming Frog og Google Search Console. Min erfaring er at disse gratis verktøyene holder et stykke, særlig når man skal bygge opp sin egen nettside. Men at man etterhvert må ta i bruk betalte SEO analyse verktøy,når man skal begynne å videreutvikle siden og når man skal begynne å betjene SEO klienter.

 

Anbefalte artikler:

 

Gå til:   Hjem    Lokal SEO    Organisk SEO    SEO i Oslo    Kostnadsfri SEO Analyse    Teknisk SEO analyse

Leave a Reply

Notify of
avatar
wpDiscuz