Organisk SEO

Bli funnet av de som søker etter deg!

Mer synlighet, mer trafikk og flere kunder for din bedrift.

Det er det søkemotoroptimalisering (SEO) handler om. Det har kun gjort sin effekt hvis resultatet er at din bedrift får flere kunder på sikt.

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkeoptimalisering/Search Engine Optimization er tiltak man gjør for at ens bedrift blir funnet før  konkurrentene i Google søk.

Det er dette det dreier seg om. Det er ikke nok bare å bli synlig på Google. Man må rangere høyere oppe enn sine konkurrenter, når kunder søker etter de varer og tjenester man tilbyr.

Hvilke verdi gir SEO optimalisering din bedrift?

  • Økt synlighet i Google og andre søkemotorer på nett!
  • Bedre og mer brukervennlige tjenester for dine kunder!
søkemotoroptimalisering i google

 

Organisk søkemotoroptimalisering er en effektiv digital markedsførings strategi, som enhver bedrift bør ha fokus på!

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan du kan komme igang med SEO.

søkeoptimalisering SEO

 

  • En tydelig og positiv posisjon på internett!
  • Mer trafikk til din nettside eller fysiske lokasjon.
  • Flere kunder!

Hvorfor er SEO så viktig?

«Søkeoptimalisering er starten på digital kommunikasjon med dine fremtidige kunder».

SEO er etter mitt syn den mest effektive formen for markedsføring på internett. Gjennom søkeoptimalisering i Google så gjør man bedriften sin synlig for individer som søker etter de varer og tjenester du tilbyr. De er allerede interessert i det du har å tilby, nå gjelder det bare at de finner deg og ikke din konkurrent.

Det er dette som er litt spesielt med søkemotoroptimalisering. Det gjør en synlig for mennesker som allerede er interessert!

Hvordan vi kan hjelpe din bedrift!

Søkemotoroptimalisering er utfordrende, og kan fort bli uoversiktlig. Vi hjelper deg å få kontroll, å utvikler en enkel og effektiv SEO – strategi tilpasset din bedrift.

Hos oss får du bedre synlighet i Google, gjennom en kostnadseffektiv, målrettet og trygg prosess!

Vår SEO filosofi.

Vår filosofi når det kommer til søkemotoroptimalisering, er å tilpasse oss etter hvor konkurranseutsatt bransjen er på aktuelle søkeord.

Vi er opptatt av å tilby våre kunder en så lav SEO pris som mulig på våre tjenester.

Derfor vil vi alltid foreta en grundig analyse av konkurransesituasjonen, før vi sette igang med spesifikk SEO tiltak.

En konkurransebasert tilnærming, vil gi en kostnadseffektiv og målrettet SEO strategi for din bedrift.

Vår SEO prosess.

Følger typisk fire trinn:

  1. En analyse av bedriftens nå – situasjon for rangering i Google. Inklusiv en konkurrentanalyse.
  2. Utarbeidelse av en prioritert sjekkliste med pris.
  3. Implementering (vil foregå over noe tid).
  4. Oppfølging. Med månedlig rapport for hvordan bedriften presterer på utvalgte søkeord i Google.
seo optimalisering

Enkle søkemotoroptimaliserings tips!

Markedsføring på nett, og da kanskje spesielt SEO markedsføring kan virke utfordrende og forvirrende. Det er mye å sette seg inn i.

Her er noen enkle SEO tips som mange kan gjøre:

  • Jo mer innhold på din nettside jo bedre.
  • Ha rene og korte URL – adresser.
  • Ha fokus på et hoved – nøkkelord pr side.
  • Bruk intern liking. Slik at man enkelt kan navigere på hjemmesiden.
  • Bruk utgående linker. Link ut til interessante og relevante sider i din nisje.
  • Bedre med få sider med mye relevant og godt innhold, enn mange sider med lite innhold.
  • Koble din nettside til sosiale medier.
  • Blogge. Del den aktivt på sosiale medier og andre plattformer.

Sjekk ut denne siden for flere søkemotormarkedsføring tips!

Søkemotoroptimalisering i Google – noen fallgruver.

Hva er det du bør unngå, i innsatsen med å bli mer synlig og få økt Google trafikk?

  • Ikke bli for opphengt i søkeord optimalisering, slik at det går utover lesbarheten til din tekst. Prøv å finn en balanse mellom at teksten er søkeord optimalisert. Og at den er enkel, relevant og spennende for leseren.
  • Ikke «spam» siden med nøkkelord. Plasser dem der det er naturlig. F.eks. unngå å lag ekstra setninger som virker unaturlig, kun for å få plass til flere søkeord.
  • Ikke fyll opp dine sider ukritisk med masse innhold. Ja mye innhold er viktig. Men det er enda viktigere at det er relevant og spennende for besøkende å lese. Del opp og segmenter teksten, la leseren få pusterom!
søkemotormarkedsføring

 

  • Ikke kopier innhold fra andre gode nettsider, men bruk dem som inspirasjon for hvordan du selv kan lage en unik og personlig hjemmeside.
  • Ikke kjøp linker for kortsiktig gevinst. Det er mange tvilsomme selskaper der ute, spesielt i utlandet som tilbyr deg «gull og grønne skoger» hvis du kjøper bak – linker av dem. Mitt tips: hold deg langt unna!

Bruker du de riktige søkeordene?

Her er det mange hjemmesider som har stort forbedringspotensiale. Man må bruke eksakt de ordene som brukes mye i søkemotorene.

Still deg spørsmålet: «hvilke ord brukes i Google når det søkes etter de varer og tjenester jeg tilbyr»?

La oss si at du f.eks. er en snekker. Når folk søker etter en snekker på Google. Skriver de da inn snekker? Eller kanskje byggmester, tømrer osv?

Finn alle synonymene til snekker, gå til Google Søkeord planleggeren og finn ut hvilke av disse ordene det søkes mest på. Bruk så det ordet som det søkes mest med som ditt fokus -nøkkelord.

Ta gjerne kontakt med oss for flere nøkkel – ord tips!

Hva påvirker ens rangering i Google?

Det er mange faktorer som i stor eller mindre grad påvirker ens plassering i Google søk.

Innhold på hjemmesiden.

Innholdet på din nettside er utrolig viktig. Fyll opp din landingsside med relevant, troverdig, unikt og spennende innhold.

Tips:

  • Ha rene og korte internett adresser med ditt fokus – nøkkelord i.
  • Bruk nøkkelord i tittel beskrivelse og meta – data beskrivelsen.
  • Bruk overskriftene aktivt (H1 til H5). Sett nøkkelordene i dem.
  • Bruk alt tekst på bilder.

Brukervennlighet og bruker-interaksjon.

Google er opptatt av at besøkende på nettsider skal få en god opplevelse. Derfor blir hjemmesider som er brukervennlige og gir besøkende en god opplevelse belønnet. Motsatt kan Google straffe sider som gir besøkende en dårlig brukererfaring.

Elementer her er f.eks:

  • Interne linker – det må være enkelt og effektivt å navigere mellom sidene.
  • God struktur – De forskjellige sidene, og innholdet på sidene må ha et fornuftig oppsett, tilpasset besøkende.
  • Hjemmesidens hurtighet – nettsiden må laste raskt. Det finnes ikke mye verre enn trege nettsider.
  • Skrivefeil – dette er noe Google fanger opp.
  • Error 404/feilmeldinger – disse er viktige å luke ut.

Uavhengig av søkemotoroptimalisering eller ikke, så er dette elementer som er viktig å ta tak i. Dette fordi din hjemmeside er din bedrifts «ansikt på internett». Mange kunder vil kun ha å gjøre med din nettside, og da må den sørge for kundetilfredshet!

Responsiv hjemmeside.

Fungerer din nettside like godt på alle enheter? Fra datamaskin, nettbrett og mobil? Over 50 % av alle søk forekommer nå på en mobiltelefon, og dette tallet vokser for hvert år.

Hjemmesider som ikke er mobilvennlige blir straffet av Google med lavere rangering.

Ta kontakt med oss for å sjekke om din side er responsiv!

Sikkerhet blir stadig viktigere.

Sørg for å ha et SSL Sertifikat på din hjemmeside. Et slikt sertifikat innbyr til tillit overfor Google, og kanskje viktigere de besøkende på nettsiden.

google optimalisering

Linker.

Inngående linker til din hjemmeside er avgjørende. Linkene bør ikke bare ha høy troverdighet, men også relevans for din industri. Jo høyere troverdighet, og jo mer beslektet din bransje avsenderen av linken er jo bedre.

Det er flere SEO verktøy  som kan hjelpe en å avdekke linker.

Linkbygging tar tid, og er etter mitt syn den mest utfordrende delen av SEO. Men også høyest nødvendig, hvis du skal oppnå en høy plassering i søkemotorene.

søkeoptimalisering google

Brukersignaler.

Hvor lenge er besøkende på din hjemmeside. Jo lengre de er der, og jo flere sider de blar igjennom jo bedre. Dette forteller Google at din nettside er relevant og interessant for den besøkende.

Hvis besøkende går inn, og går ut igjen med en gang. Så er det negativt. Det forteller Google at din nettside ikke er relevant for den besøkende. Skjer dette ofte, så vil du få en høy «bouncerate» og det er meget negativt for SEO.

Du kan f.eks. forhindre dette med spennende og relevant innhold som fanger interesse med en gang. Mye tekst som er lite segmentert opp eller trege nettsider, har ofte skylden for høy «bouncerate».

Jeg for min del synes ihvertfall det er lite spennende å gå inn på en side, som er fylt opp med tekst. Det er positivt med mye tekst, så lenge den er relevant og spennende. Men del den opp med en video, bilder, «call to action» osv.

Deling og aktivitet på sosiale medier.

Sosiale medier er en internett markedsføring form i seg selv, men det er også viktig for SEO.

Sørg for å ha bedrifts profiler på de største sosiale mediene som Facebook, Linkedin, Instagram og Twitter. Legg ut innhold der, og skap aktivitet i form av kommentarer, delinger og liker – klikk.

Sosiale medier er også en effektiv måte å drive trafikk til din nettside.

SEO statistikk.

  • 93 % av alle online interaksjoner starter i en søkemotor.
  • 70 % av alle linker man klikker på er organiske.
  • 70 til 80 % ignorer betalte annonser, og velger organiske resultater.
  • 75 % går ikke videre til andre side på Google.
  • Søk er driver nummer. 1 til hjemmesider, og slår sosiale medier med 300 %.
  • 18 % av organiske klikk går til nr. 1, 10 % går til nr. 2 og 7 % går til nummer. 3.

Kilde SEO statistikk

search engine optimization

Betalt søk versus organisk søk.

To måter man kan drive markedsføring på nett er å betale Google en viss sum for å dukke opp i Google søk. Eller søkeoptimalisere seg rundt visse søkeord, og bli funnet i organisk søk.

Det er fordel og ulemper med begge metodene:

  • Å betale Google via Adwords er en enkel og effektivt måte å dukke opp i Google søkemotor. Ulempen er at du faktisk må betale for det, og at betale annonser har en laverer troverdighet enn organiske.
  • Søkemotoroptimering er en langt mer troverdig måte å dukke opp i søk på. Og all statistikk viser at man har en tendens til å ignorere betalt søk, og heller velge de organiske. Ulempen med SEO er at det tar lengre tid å se resultater, ofte tre til seks måneder. Det krever også mer tid og ressurser i det korte løp ihvertfall.

 

En stor fordel med organisk søkemotoroptimalisering er at Google tenker mer og mer som et menneske. Og Google vil at de som bruker deres søkemotor, skal få den aller beste opplevelsen og gode og relevante treff på sine søk. Så et av Google sine kriterier for å dukke høyt opp i søk, er brukervennlighet.

Jo:

  • Bedre innhold.
  • Bedre struktur.
  • Raskere din hjemmeside er.
  • Mer mobilvennlig den er.

OSV. Jo mer vil Google belønne deg med høyere rangering i sin søkemotor.

Så søkemotoroptimalisering sørger ikke bare for en høyere rangering i Google. Den sørger også for at din hjemmeside blir bedre og mer brukvennlig for dine kunder!

Typer av søkemotorer din bedrift bør være på.

For å ha en bred digital markedsføring – strategi som gjør deg så synlig som mulig på internett. Så bør du være tilstede på de søkemotorer som vi bruker mest. Disse er:

  • Google – 80 %
  • Bing – 10 %
  • Yahoo! – 8 %
  • AOL – 1 %
  • Andre 1 %

Søkemotor kilde.

Å sørge for Google Optimalisering er desidert viktigst. Men det er også hensiktsmessig å være SEO optimalisert på ihvertfall Bing og Yahoo.

Her er det også viktig å være på vakt. Forskning viser at Bing vokser og at Google til en viss grad har stagnert. Men Google vil fortsatt være det viktigste stedet å søkeoptimalisere seg i uoverskuelig fremtid.

Jeg tenker at alle markeder har godt av konkurranse. Det gjør at Google må fokusere for å være relevant for forbrukerne også i fremtiden. Og det er også positiv for meg som SEO – ekspert!

Gå til:   Hjem

søkemotoroptimering